Friday, December 3, 2010

hajj 2010

alhamdulillah...alhamdulillah,alhamdulillah
itu jer yang mampu aku ucapkan...ALLAH swt terima kedatangan ku sebagai tetamu NYA...sebagai jemaah haji yg mengharapkan keredaan NYA.....Memula memanga ku ragu2.tapi aku tekadkan diri...
12 nov 2010,perjalananku bermula...aku dan rombongan ustaz hassan bertolak dari mutiara restaurant ker makkah al mukaramah...12 jam perjalanan mnjadi hmpir 16 jam coz kerana rombongan kami ada keluarga..so kena lah consume sikit ngan yg bwk2 anak anak,,,,
13 nov 2010
alhamdulillah kami sampai dgn selamat ke miqat dgn selamat....
slpas berniat ihram kami memulakan perjalanan ke makkah utk tawaf quddum....
1100 pg,kami memulakan tawaf dan saie .alhamdulillah kami menyempurnakan ia...dgn selamat
0400 ptg bertolak ke mina.....
0515 ptg,selamat tiba di mina...
bermalam di mina..pengalaman baru bersama kwn2 baru,syukur semuanya berjalan lancar
14 nov 2010.jam 1230 tgh mlm
berangkat ke arafah untuk wukuf..tiba dgn selamat jam 2pg
disini di bykkan berzikir,berdoa dan insyaALLAH semuanya akan di perkenankan,..
aku bersyukur krn di beri peluang utk bersama2 di bumi arafah ini
air mata penuh keinsafan aku menitis memohon keampunan.insyaALLAH doa aku di penuhi...
sblm masuk maghrib,berangkat ke mudzalifah
mabit di mudzalifah shgga tgh mlm..kami perlu mengutip batu2 utk melontar nnt
pulang ke mina....
15 nov 2010
melontar jamratul aqabah-7 biji batu
sesudah melontar,bergunting iaitu tahallul awal
kembali ke mina utk menunaikan wajib haji
di sunatkan berkorban.
16 nov 2010
melontar 3 jamrah-masuk waktu melontar stlh tergelincir matahari shgga tgh mlm
17 nov 2010
melontar 3 jamrah ,masuk waktu melontar stlh tergelincir matahari shgga tgh mlm
same routine...
18 nov2010..
melontar 3 jamrah,masuk waktu melontar stlh tergelincir matahari shgga tgh mlm..
alhamdulillah.
betolak ke makkah tuk tawaf ifadah
slpas tawaf ifadah selesai lah ibadah haji...

tggu bus tuk pulang ke riyadh.....jam 3 pagi kami bertolak pulang
19 nov 2010.
selamat sampai ke riyadh jam 230 ptg..alhamdulillah apa yg aku hajati akan di berkati dan di permudahkan.....

sesunguh nya aku bersyukur ke atas kuniaan MU ya ALLAH

No comments:

Post a Comment